Gå til innhold
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Ofte stilte spørsmål om Sameier

Har du spørsmål knyttet til det å drive et sameie, eller hvordan dere som sameie får mest mulig ut av SmartOrg? Da får du svar på det i denne artikkelen.

Hvordan oppretter jeg et sameie?

For å opprette et sameie må sameiet først være seksjonert. Er du usikker på om ditt sameie er seksjoner? Det kan enkelt sjekkes hos Kartverket, eller så kan du ta kontakt her, så skal vi hjelpe deg med å finne ut av det.

Etter at sameie er seksjonert, må du fylle ut en Samordnet Registermelding og sende den til Brønnøysundregistrene. Med Registermeldingen må det også leveres noen dokumenter. Det må blant annet utarbeides vedtekter til sameie, som følger Eierseksjonsloven. I tillegg må det avholdes et stiftelsesmøte, hvor et styre blir valgt.

SmartOrg tilbyr et selvforklarende system som gjør at dere kan stifte et sameie på kun 15 minutter. Dere fyller ut informasjon om sameiet deres, deretter generer SmartOrg vedtekter, avholder stiftelsesmøte og sender en Samordnet Registermelding til Brønnøysundregistrene for dere. Signering av dokumentene foregår i tillegg enkelt og digital på din smarttelefon.

Trykk her for å komme i gang!

Hvilke regler gjelder for et sameie?

Et sameie her flere regler som må følges, vi har samlet det viktigste i et par artikler.

5 ting du må vite når du drive et lite sameie  

9 regler for styret i sameiet som du bør kjenne til

Må et sameie føre regnskap?

Ja, alle sameier er pålagt å føre et tilstrekkelig regnskap. Hva som ligger i tilstrekkelig regnskap varierer med størrelsen på sameiet. Regnskapet som føres må legges frem på årsmøtet hvert år.

Regnskapet trenger ikke være komplisert. For sameier med færre enn 21 seksjoner er det tilstrekkelig å ha en god oversikt og dokumentasjon på alle transaksjonene som er i sameiet. I SmartOrg har vi gjort dette veldig enkelt ved at regnskapet fører seg selv. Når dere bruker betalingssystemet og fakturamottaket i portalen går regnskap og bokføring automatisk.

Hvis sameiet ditt har flere enn 21 seksjoner er dere pliktig til å føre regnskap i samsvar med regnskapsloven. Dere er også pliktige til å ha én eller flere statsautoriserte eller registrerte revisorer. I de mindre sameiene kan man også ha en revisor, men det er ikke et krav. 

Blir regninger betalt automatisk?

Vår portalløsning opererer med to modeller for bankavstemming. Det er self-driven og bankavstemming.

Self-driven: Dere håndterer selv bankavstemming, samt betaler fakturaer etc. Det blir kun fakturert for lisens og bruk av SMS-tjeneste.

Bankavstemming: Hvis dere ønsker avstemt regnskap med bank og få alle bilagene bokført for dere kommer det en bokføringskostnad i tillegg. Dette er enten et gebyr på 35 kroner på utgående faktura, eller en bokføringskostnad på maks 5% av bokført beløp. Ukentlig bankavstemming og bankregistrering av godkjente inngående faktura og utlegg er da inkludert. (NB! Dette krever at SmartOrg får tilgang til deres bankkonto via fullmakt)

Fullstendig prisliste finner du her.

Hvordan håndterer jeg innrapportering til skatteetaten på et sameie?

Ifølge skatteforvaltningsforskriften er alle sameier med mer enn 8 seksjoner pålagt å gi opplysninger om fordeling av inntekter, kostnader, formue og gjeld mellom andelshaverne i sameiet. 

Hvis opplysningene ikke rapporteres innen fristen (som er 31. januar hvert år) kan sameiet bli pålagt tvangsmulkt opp mot 30.000 kroner. For sameier under 9 seksjoner er det frivillig å rapportere til skatteetaten. Fordelen med å gjøre det er at sameiets felles skattemessige beløp blir forhåndsutfylt i sameiernes skattemeldinger.

Hvordan gjennomfører vi et årsmøte i sameiet?

Vi har skrevet en artikkel som forklarer stegvis hvordan dere avholder et årsmøte. Den finner du ved å trykke her.